Lessen leesvaardigheid voor havo 4- in periode 2
Voor wie?
Deze lessen zijn geschikt voor beginnende havo 4-leerlingen. De meeste teksten en opdrachten liggen op referentieniveau 2. Een klein aantal teksten ligt op referentieniveau 3.
Referentiekader: wat betekenen de niveaus 2 en 3?
Wat een leerling moet kunnen op referentieniveau 2 en 3 en waar de teksten op dat niveau aan moeten voldoen, vind je onder de menuknop: referentiekader taal niveau 2 en niveau 3.
Lessen in een reeks of afzonderlijk.
De lessen in deze serie zijn afzonderlijk van elkaar te geven: ze kunnen in elke gewenste volgorde worden aangeboden en ze kunnen ook als één doorlopend pakket worden aangeboden. In dat geval begin je bij les 1.
Hoe en wat lezen leerlingen het liefst?
Het accent van de leeslessen zoals ze op deze site worden aangeboden, ligt op de activerende didactiek waarbij samenwerking en integratieve opdrachten met schrijven, spreken, kijken en luisteren centraal staan. Uit onderzoek blijkt dat de motivatie van de leerling en van de docent toeneemt, naarmate de didactiek activerend is.
Inhoud van de lessen
De lessen bestaan steeds uit een korte docenthandleiding, opdrachten en tekstvellen. Soms zijn formats voor opbouwschema’s en reflectiemodellen toegevoegd.
In teksten moet je kunnen schrijven.
De lessen bevatten volledige teksten zodat ze op papier afgedrukt kunnen worden. Dat heeft als voordeel dat leerlingen, die dat willen, met markeerstilten kunnen werken in de teksten. Uit onderzoek is gebleken dat bij veel havo 4-leerlingen de concentratie op hun leestaken daardoor toeneemt.